De rankings in Chambers en de Legal 500 zijn eerder deze maand uitgekomen
Zelden heb ik zoveel blije en trotse advocaten(kantoren) op mijn LinkedIn timeline mogen aanschouwen als de afgelopen weken. De Chambers Europe 2017 en de Legal 500 kwamen met hun rankings uit en zo te lezen zijn er op diverse kantoren talloze flessen champagne ontkurkt om het prachtige nieuws van de rankings van het desbetreffende kantoor, secties of individueel genoemden te vieren. Goed voor de corporate pride en de spirit op kantoor. Het paasreces en (vervolgens) de meivakantie hadden niet beter kunnen beginnen.
Hoe komt een ranking eigenlijk tot stand?
De Legal 500 meldt op haar website: “Our rankings are based on feedback from 250,000 in-house peers and our access to law firms deals and confidential matters, which are independently assessed by our researchers” en “the only way a law firm can get into our ranking tables and commentary is on merit – if our researchers think it is good enough for inclusion. It is not possible for a firm to buy its way into the editorial.” Chambers zegt onder meer het volgende op de website : “We rank lawyers and law firms on several factors and considerations, all of which are investigated by our large team of more than 170 researchers” en “Law-firm departments are ranked on the qualities of their lawyers as above. In addition, we consider the effectiveness and capability of the department as a whole – its strength and depth. (An individual lawyer can be ranked while their law firm is not.)These factors and considerations are judged: (a) by interviews with those active in the market – mainly clients (who can be law firms instructing other law firms) and other lawyers with whom they work; and (b) by assessing recent work done”.
Zowel Chambers en de Legal 500 hebben dus een team van researchers. Deze moeten natuurlijk wel gevoed worden met informatie. Daarvoor moeten “submissions” met de nodige credentials over zaken/deals/cliënten/etc. worden ingevuld door kantoren. Chambers heeft daar bijvoorbeeld een hele procedure voor ontwikkeld: http://www.chambersandpartners.com/submissions . De researchers gaan vervolgens aan de slag met deze informatie. Kantoren worden geïnterviewd over zichzelf en over concullega’s. Daarnaast wordt informatie ingewonnen bij de opgegeven cliënten.
Vervolgens worden de rankings gepubliceerd. Beroep is niet mogelijk.
Ranking als marketing tool
Hoewel er absoluut te twisten valt over de totstandkoming heeft een ranking zeker waarde in mijn ogen. Het is de erkenning door een neutrale partij die van onderbouwde rankings zijn business maakt. Vergelijk het met de Michelin gids voor restaurants. De markt kan er kennis van nemen en professionele inkopers van juridische diensten zoals general counsels zullen zeker gevoelig zijn voor rankings en kunnen de keuze voor een bepaald advocatenkantoor voor een delicaat onderwerp zo (mede) rechtvaardigen. Voor verwijzende advocatenkantoren geldt hetzelfde.
Chambers en de Legal 500 worden doorgaans als de meest gezaghebbende gidsen beschouwd in de juridische wereld. Gidsen waar je je ranking kan kopen worden doorgaans niet serieus genomen en een advocatenkantoor kan bij deze clubs beter de hand op de knip houden.
Niet alleen voor de Zuidas
De rankings in Chambers en de Legal 500 zijn (niet langer) een speeltje van de Zuidas. Wat ik aardig vind is dat ook een aantal kleinere (en soms minder bekende) kantoren mooie vermeldingen heeft weten te krijgen. Dat zijn dan doorgaans kantoren met een hele specifieke focus op een bepaald rechtsgebied of een specifieke markt. Op http://www.chambersandpartners.com/guide/europe/7/155/1 staan alle kantoren die in een ranking hebben in Chambers gemeld. Toch mooi dat kantoren (zonder een uitgebreid marketing apparaat) als Zwartbol Advocaten, Maverick, het 1 jaar oude HabrakenRutten en het pas gevormde Florent (om er maar een paar te noemen) in de rankings voorkomen. In de Legal 500 is dat op diverse rechtsgebieden ook zichtbaar. Wat mij betreft een bewijs dat de editors hun huiswerk behoorlijk doen en de markt goed proberen te doorgronden en inzien dat er buiten de Zuidas ook veel kwaliteit aanwezig is.